23.09.2011 20:09
Starając się przywiązywać większą uwagę do podstawowych gam jakościowych, a wina z gam Roble, Crianza, Reserva, Grand Reserva oraz Premium Cuvee traktować jako przerywnik odnalazłem kilka perełek choć muszę przyznać że w kategorii Joven dominowały wina bez cienia charakteru i wyjątkowości (masa tempranillo i viura będących swoimi lustrzanymi odbiciami). Zdarzały się również wina z ewidentnymi wadami (duszne nuty redukcyjne) jak z Bodegas Medrano Irazu z DOCa Rioja gdzie nawet młoda mieszanka viura z malvasia z 2010 r była zaduszona i brakowało jej cienia świerzości.
Poniżej kilka bodeg i win moim zdaniem wartych uwagi:
Bodega Tercia De Ulea DO Bullas Rebeldia Rosado 2010 - ciekawe rose ze szczepu monastrell, ciemne, garbnikowe z lekko pikantnymi niuansami
Bodegas Enguera DO Valencia Finca Enguera Blanc 2010 - soczystny verdil zaokrąglony viognier i chardonnay, wino z miękką, mineralną końcówką
Palacio De La Vega DO Navarra Garnacha Rosado 2010 – następne dobrze zbudowane rose, nos typowo słodki, truskawkowy, usta zadziwiająco potężne z dobrym garbnikiem
Bodegas Torrederos DO Ribera Del Duero Torrederos Cosecha Joven 2010 – !najlepsze joven! jakie pojawiło się na Wystawie, nos ekstraktywny, porzeczkowy w ustach zaskakująco pełne i długie
Dominio De La Vega DO Utiel-Requena Joven 2010 – ciekawa interpretacja szczepu bobal, ciepły, owocowy nos z lekko przyprawowymi nutami w ustach zbalansowana struktura z lekko waniliową końcówką
Losada Vinos De Finca DO Bierzo Losada 2008 – ciekawe wino produkowane w Aragonii ze szczepu mencia, moc przypraw niezła krągłość i miękkość garbników, długie i przyprawowe na podniebieniu, !jedyne beczkowane wino w moim zestawieniu umieszczone ze względu na mało znany w Polsce szczep!
Pago Traslagares DO Rueda Verdejo 2010 – ciekawa adaptacja verdejo od z młodej bodegi (2009) jak na verdejo przystało złociste w kolorze, typowo „naładowane” nutami mango i passionfruit lecz, co nietypowe dla verdejo w ustach wyjątkowo potężne z lekkim garbnikiem i dobrą długością (pytałem miłej Pani będącej przedstawicielką producenta czy to zasługa maceracji lecz nie była w stanie odpowiedzieć)
Vinos Sanz DO Rueda Finca La Colina Verdejo Cien X Cien 2010 – następna adaptacja verdejo zupełnie inna od powyższego, wino ze starych krzewów, w nosie stonowane i eleganckie, w ustach rześko kwasowe przy czym kwasowość przykryta została krągłą mineralnością.
Ktoś może zapytać czemu taką wagę przywiązywałem do win młodych, odpowiedź jest prosta: według mnie producenta najlepiej oceniać po winach podstawowych przy produkcji których minimalizuje się nakład kosztów przez co stworzenie win wyjątkowych wymaga więcej umiejętności, pieczołowitości i uwagi.
Na Wystawie zabrakło win galicyjskich z denominacji Ribeiro i Rias Baixas i nie pozostaje mi nic innego jak czekać na następną edycję by spróbować czegoś nowego z północy Hiszpanii
Paweł Morozowicz