Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się

Polacy wydają na wina już niemal 2 mld złotych

2012/04/19



W ciągu ostatnich pięciu lat wartość rynku urosła o ponad jedną czwartą.

Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł – wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.

– W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. – To możliwe, ponieważ w latach 2012 – 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 – 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących – dodaje szef Ambry.

Wina stołowe, czyli klasyczne wina gronowe, były motorem rynku w 2011 r. Wartość ich sprzedaży sięgnęła 1,2 mld zł i była o niemal 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast jej wielkość poszła w górę o niemal 10 proc., do 63,1 mln litrów. W tym samym czasie łączny popyt na wina w naszym kraju urósł o niecałe 4 proc., do 106 mln litrów. Nasze łączne wydatki na te alkohole zwiększyły się o 4,1 proc., do niemal 1,9 mld zł.

– Wina będą zyskiwać kosztem wódki i piwa nie tylko dlatego, że ich spożycie jest znacznie niższe niż w przypadku tych dwóch wiodących alkoholi w Polsce. Ich rosnąca popularność ma także związek ze zmianą postaw konsumenckich – mówi Robert Ogór. Jego zdaniem moda na wino to m.in. efekt częstszych niż kiedyś zagranicznych podróży Polaków, wzrostu dochodów oraz wiedzy na temat tych alkoholi.

Z raportu Ambry wynika, że statystyczny Polak wypija zaledwie 3,4 l wina rocznie. To ponad 13 razy mniej niż przeciętny Francuz, który spożywa najwięcej wina w Europie. Znacznie więcej niż my win spożywają także Węgrzy i Niemcy, po mniej więcej 24 litry per capita rocznie.

– Swoje pięć minut na rynku wina dostrzegły największe polskie sieci dyskontowe, czyli Biedronka i Lidl. Obie bardzo powiększyły ofertę tych produktów i w ubiegłym roku przeprowadzały intensywne akcje promocyjne – mówi Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG.

W 2011 roku dyskonty sprzedały o ponad jedną piątą win więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedawanych przez nie win urosła zaś o niemal 32 procent.

Zarówno Lidl, jak i Biedronka zapowiadają, że w tym roku będą ponownie zwiększać ofertę win.

Więcej

 

Źródło:

http://www.ekonomia24.pl



Komentarze

sadze krzaczki ...

Mogę się zatrudnić jako enolog

ja moge sprawdzać jakość/cena ;)

a słyszeliście, że UJ otworzył taki kierunek? :)

Jaki jakość/cena :P , bo o "eno" to pisaliśmy chyba pare miesięcy temu :P

Zaloguj się aby skomentować ten tekst


Zaloguj się do serwisu aby obserwować aktywność innych użytkowników i odbierać od nich wiadomości.